fbpx

Zes tips voor een sterk(er) merk

zes tips voor een sterk(er) merk

Een sterk merk betekent blijvende groei van jouw bedrijf. Daarom: zes tips voor een sterk(er) merk.

Werken aan je merk, aan een sterk merk, is eigenlijk een continu proces. Het is iets waar je als het goed is regelmatig mee bezig bent. Kijk maar eens om je heen naar de merken die jou opvallen. Als ik nu zeg: Denk aan het eerste merk dat in je opkomt? Dan is dit een merk dat al even bezig is met bouwen, dat bezig blijft met bouwen. Het is hen niet van vandaag op morgen gelukt om als eerste op te komen in jouw gedachte. Dit is een proces en ook de grootste merken moeten hard werken om dit zo te houden.

Nou had ik eerder al verteld over de waarom het zo belangrijk is om te werken aan een sterk merk. In dit blog wil ik je graag een aantal tips geven over hoe jij jouw merk kunt versterken. Allemaal met als doel: Een bedrijf dat blijft groeien en waarbij de groei makkelijker komt.

Zes tips voor een sterk(er) merk:

1. Merkidentiteit

Zorg voor een sterke identiteit. Waarom? Dit geeft jouw bedrijf persoonlijkheid, dit is de basis voor het creëren van merkgevoel. En dit heb je nodig bij het creëren van een sterk merk. Mensen moeten zich er mee kunnen identificeren. Je moet een bepaalt gevoel weten op te roepen, iets waardoor mensen zich thuis kunnen voelen bij jouw merk. Jouw identiteit is jouw verhaal. Het zijn jouw drijfveren, waar voor sta je, waarvoor ga je? Hierin zit vaak een groot deel van jouw onderscheidend vermogen. Jouw verhaal, jouw missie, jouw visie, jouw waarden.

2. Scherpe positionering

Kies voor een scherpe positionering. Dus wat doe je en voor wie? Maak hier een heldere keuze in en ga vooral niet je best doen iedereen te willen bedienen. Kijk naar je identiteit. Die zal niet iedereen aanspreken en dat hoeft ook niet. Kijk naar welke mensen passen bij jouw merk en zorg ervoor dat je een keuze maakt en kijk hoe je deze doelgroep zo goed mogelijk kunt bedienen. Ook met een scherpe positionering zorg je voor onderscheidend vermogen, een specifiek product/dienst, voor een specifieke doelgroep.

3. Consistentie

Ben consistent. Hiermee bedoel ik altijd en overal hetzelfde. In je gehele branding, dus hoe jij jouw merk naar buiten toe laat zien. Je verhaal, je drijfveren, je tone of voice, je visuals. Consistentie zorgt voor herkenbaarheid en zodra mensen jouw merk gaan herkennen, en je een plekje weet in te nemen ergens in hun brein, zullen ze wanneer ze op zoek zijn naar de dienst of het product dat jij verkoopt, sneller voor jou kiezen.

4. Innovatie

Innoveer. Sterke merken staan niet stil. Ze springen tijdig in op veranderingen en zorgen ervoor dat ze de connectie met hun doelgroep houden. Ze spelen in op veranderende markten, zorgen ervoor dat ze de concurrentie een stapje voor blijven, of in ieder geval een eigen koers & identiteit scherp houden. Kijk waar je kunt innoveren.

5. Focus & structuur

Een sterk merk bouwen en behouden lukt alleen met duidelijke focus en structuur. Bepaal je doelen, houd altijd jouw ultieme doel voor ogen en zorg ervoor dat alle stappen die je zet, stappen zijn die je dichter naar dit doel toe brengen. Zonder focus en structuur ga je fladderen, verliest je merk haar kracht. Zorg ervoor dat je op de weg blijft zitten waar je op moet zitten en voorkom teveel zijweggetjes. Dan verlies je je merkkracht.

6. Evalueren

Blijf verrassingen voor en evalueer regelmatig. Liever niet als je al verandering merkt, maar voor die tijd. Evalueren doe je samen met je medewerkers. Samen met je klanten.

Mocht het toch naar aanleiding van een verandering komen, kijk aan welke knoppen je kunt draaien. Wanneer je merkt dat je omzet stagneert, of het niet meer zo lekker loopt als eerst, kijk of je aan de slag moet met een van deze punten. Waar kan het scherper? Moet je innoveren? Ben je jouw fundament uit het oog verloren en moet je dit aanscherpen? Ben je jouw focus kwijt? Doorloop de stappen en kijk waar het beter kan en maak vervolgens een gedegen plan en ga hier mee aan de slag. Bepaal steeds weer opnieuw het plan (de strategie) om je merk te versterken.

Nieuwsgierig naar welke kansen ik voor jouw merk zie? Maak gebruik van het gratis Tekentafel Gesprek, een call waarna je meteen met nieuwe inzichten aan de slag kunt.