fbpx

Succesvol commercieel impact merk? 7 ingrediënten

Scherp positioneren

Het bouwen van een sterk (impact) merk, er is altijd wel iets dat beter of scherper kan, manieren waarop jij echt jouw plek kunt opeisen. Opvallen, eruit springen. Er zijn altijd kansen.Hieronder deel ik met jou 7 ingrediënten voor een succesvol commercieel impact merk!

  1. Zorg ervoor dat je aanbod iets zegt over de identiteit van jouw merk en hiermee vernieuwend is.

    En nee, dit hoeft niet een nieuwe uitvinding te zijn, het is een mooie aanvulling. Een product dat net weer anders is, dat iets toevoegt aan het bestaande. Dat een ‘probleem’ wil ondervangen/oplossen.

    Kijk eens even kritisch naar jouw aanbod. Wat zegt jouw aanbod over jouw merk? Is jouw aanbod jouw merk? Werkt het ondersteunend aan het doel dat je voor ogen hebt? Allebei is goed, maar hier liggen vaak kansen als het gaat om het écht zichtbaar maken van waar jouw merk voor staat.

    MOYU bracht uitwisbare notebooks op de markt, omdat zij geen verspilling van papier meer willen. Dit is natuurlijk een vernieuwend product, maar ontstaan door de wens het papier gebruik te beperken.
    Holie Foods: wil plantaardig eten stimuleren. Dit hadden ze met allerlei producten kunnen doen, maar kozen bijvoorbeeld voor volledig suikervrije granola: betaalbaar middensegment, waardoor impact maken mogelijk is. (schaalbaarheid)
    Tony’s: hebben de ongelijkheid binnen de cacao industrie die zij willen tegengaan letterlijk teruggebracht in hun product.

    Wellicht brengen deze voorbeelden jou op ideeën voor je eigen aanbod. Het aanbod is een middel om jouw uiteindelijke visie te bereiken.

  2. Combineer commercie & impact voor een duurzame toekomst

    Een goed product, passende prijzen, goede marges. Betekenisvol ondernemen wordt/is echt het nieuwe normaal. Met wat je doet impact maken op mens/dier/milieu. Of het als middel gebruiken om dit te kunnen doen.
    Dit wordt alleen enkel succesvol als je commercie en impact samen laten gaan. De impact is het doel niet het middel. Voor mij zijn Commerciële Impact Merken, de merken met en van de toekomst.

     

    Voorkom gerommel binnen de marge. Van enkel idealen kun je niet leven. Dus ben niet vies van goede marketing, kijk hoe je ervoor kunt zorgend dat je zoveel mogelijk mensen bereikt met hetgeen je doet, met waar jij voor staat/gaat. Met alleen mooie idealen kom je er niet. Zorg ervoor dat je dat stuk commercie toevoegt om échte impact te kunnen maken.

    Het perfecte voorbeeld voor mij hiervan is Tony’s Chocolonely. Zij zijn niet vies van goede marketing. Zorgen ervoor dat ze hun boodschap continu, op een luchtige, laagdrempelige manier herhalen/laten terugkomen.
    Ook Koeckebackers is hier een mooi voorbeeld: gebruiken de verkoop van hun koekjes om de sociale impact te maken die ze voor ogen hebben. Hebben nagedacht over betaalbaarheid & schaalbaarheid.

    Het kan ook andersom: denk aan een commercieel bedrijf als AFAS dat impact heeft toegevoegd met hun AFAS Foundation. Zij staan niet bekend om de impact, maar maken het wel degelijk en kunnen ook grootse impact maken, juist doordat het een commercieel bedrijf is.

  3. Durf uitgesproken te zijn.

    We gaan steeds meer op zoek naar een echte connectie, willen steeds liever met de keuzes die we maken ergens een positieve bijdrage aan leveren. Daarom doen impact merken het zo goed op het moment en zullen ze het goed blijven doen.

    Impact merken hebben vaak een uitgesproken visie, hebben bepaalde waarden hoog in het vaandel staan en nemen die mee in alles wat ze doen. Hierdoor kunnen mensen die echte connectie ervaren, emotionele verbinding voelen. Ze durven uitgesproken te zijn. Hiermee zullen ze niet iedereen aanspreken, maar dit hoeft natuurlijk ook niet. Hoe sterker de connectie met de mensen die het wel aanspreekt, hoe sterker het merk. Hoe sterker de positie in de markt.

    Een voorbeeld dat je wellicht niet verwacht is Nike. Zij hebben zich erg uitgesproken voor de Black lives matter beweging. Hierdoor achterban verloren, maar ook enorm gewonnen en ze zullen hiermee de connectie met hun echte fans alleen maar hebben verstevigd. Hier zie dat oudere bedrijven, bestaande merken, ook die stap zetten naar impact. Impact kan ook volgen op commercie.

  4. Blijf wendbaar, innovatief.

    Sterke merken staan nooit stil. Zijn voortdurend bezig met het bekijken van dat totaal plaatje. Wat kan beter/scherper? Zijn er (markt)ontwikkelingen om op in te spelen?

    Ze laten zich niet tegenhouden door bijvoorbeeld tijden als deze (corona), maar kijken hoe ze hier op in kunnen spelen, gebruik van kunnen maken. Zo bedacht Koeckebackers de 1,5 meter koek, maar wordt er bijvoorbeeld ook door bedrijven een razendsnelle switch gemaakt van B2B naar B2C.

    Blijvende impact, betekent open blijven staan voor verandering. Werk continu aan beleving & betrokkenheid. Hier ligt de grootste winst intern: bij de mensen die je bij jouw merk betrekt. Zij moeten mee willen groeien met jou, daarom is punt drie zo belangrijk. Als overduidelijk is waar jouw merk voor staat, zul je mensen aantrekken die het samen met jou naar dat nog hogere plan willen tillen.

  5. Neem jouw klant mee op reis.

    Veel impact merken zijn enorm goed in het mensen meenemen in de ontwikkeling van hun merk, bijvoorbeeld via socials of nieuwsbrieven. Kan dit wellicht wat hipper en innovatiever? Denk ik zeker: hoe fijn zijn de podcasts, is Clubhouse. Dus wellicht kunnen ze mensen nog meer meenemen in hun verhaal door ook gebruik te gaan maken van voice.

    Een merk dat enorm goed is in het creëren van de ultieme beleving vind ik Rituals. Met hun brandstore nemen ze je mee door alle lagen van hun merk. Laten ze je het merk echt ervaren. En ook hier doet Tony’s het goed: denk aan de winkel in het Westerpark, de events die ze organiseren.

    Sidenote: belangrijk hier natuurlijk wendbaar in te blijven, want zoals we hebben ervaren zijn er ook tijden waarin we zomaar ineens enkel afhankelijk zijn van de beleving die we online kunnen creëren. Een merk dat goed is in deze beleving online creëren vind ik bijvoorbeeld het jonge merk Savara Intimites: zo kun je bij Savara meedenken over volgende model of kleur en nemen ze je online goed mee in het ‘probleem’ dat ze oplossen, wat voor heel veel vrouwen herkenbaar is.
    En MOYU neemt je bijvoorbeeld mee in hun impact reis, hun doelen en je kunt stemmen over design/vormgeving van de notebooks.

    Een Marqt heeft hier voor mijn gevoel steken laten vallen: want wat is echt eten, hoe zie je dit in de winkels? Word je meegenomen op hun reis? Welke impact maak ik als ik hun broccoli koop en niet die van de AH, Jumbo of een andere supermarkt? Hoe komen eerlijke prijzen tot stand? Dit is een verhaal waar je mensen echt in moet meenemen, dit moeten mensen gaan ervaren (beleven) willen ze hier ook echt iets mee willen gaan doen en blijvend in veranderen.

    Het écht contact maken met je achterban is niet alleen super belangrijk en waardevol omdat je mensen meeneemt in jouw verhaal, het zorgt ook nog eens voor waardevolle input van de mensen die jouw merk een warm hart toedragen en jou willen helpen bij de ontwikkeling en groei.

    Dus neem die (potentiële) klant mee op reis; jouw merk-reis, de reis naar jouw doel(en). Hiermee versterk je jouw positie in de markt enorm. Je valt op en dat wil je!

  6. Samenwerken, concurrentie is verleden tijd.

    Concurrentie? Of partners waarmee je kunt samenwerken en elkaars merken naar een hoger plan tillen? Ik geloof erin dat dit laatste het nieuwe normaal wordt.
    Iets waar impact merken al best goed in zijn. Samenwerkingen opzoeken die hun merk versterken. Elkaars achterban/bereik gebruiken om ervoor te zorgen dat de gezamenlijke impact kan groeien. Wanneer je met de juiste partners samenwerkt, kan dit echt succes betekenen.

    Merken waar ik aan moet denken: Koeckebackers die hun impact concept uitrolt naar een commerciële bakker en zo de impact die zij willen maken vergroot.
    Maar ik denk ook aan alle mooie boxen die er de afgelopen tijd zijn ontwikkelt. Samenwerkingen tussen verschillende merken die elkaars achterban gebruiken om een zichtbaarheid/bereik te vergroten en weer nieuwe fans te creëren.

    Ik denk ook aan de schurende samenwerking van Tony’s met Barry Callebaut. Waarmee zij zorgen voor schaalbaarheid en spelers in hun markt willen beïnvloeden andere keuzes te maken.

  7. Zorg voor schaalbaarheid, wacht niet op perfectie

    En die schaalbaarheid mag schuren, zoals hierboven het voorbeeld van de samenwerking van Tony’s met een grote chocolade fabrikant, waar nog niet alles op orde is.

    Maar zonder schaalbaarheid geen groei. Dan liever schurende schaalbaarheid, dan wachten op perfectie. Dan wachten op die partner die ook alles op orde heeft. Waarom niet samen die impact vergroten? Die ontwikkelingen doorvoeren?

    Hier valt voor veel ondernemers nog winst te behalen: wanneer je commercieel impact onderneemt, mag dus ook een commerciële keuze gevolgd worden door impact. Je hoeft nog niet bij het einddoel te zijn, om te beginnen.

    Wanneer je een kledingmerk op een duurzame manier wilt neerzetten, kun je dit doen vanuit perfectie: met duurzame partner, duurzame materialen, duurzame verpakkingen etc. Je kunt het ook stap voor stap doen, om uiteindelijk daar te komen waar je wilt komen. In het normale leven ga je ook niet van 0 naar 100, dus waar binnen je bedrijf wel?!

    Kijk vooral hoe je het schaalbaar krijgt, hoe schaalbaarder, hoe groter de impact en ga stap voor stap naar die ultieme visie, samen met klanten, partners en andere belanghebbenden.

 

Meer artikelen lees je hier. Nieuwsgierig welke kansen ik voor jouw merk zie? Vraag nu het gratis Tekentafel Gesprek.
Volg mij op Instagram voor je regelmatige dosis inspiratie om jou merk zo sterk mogelijk in de markt te zetten. #scherppositionerenkunjeleren