fbpx

Eerlijkheid als merk-versterker

Eerlijkheid kernwaarde

Kernwaarde

Een van de kernwaarden van Bureau MEZpiration, dus van mij. Eerlijkheid is een enorm belangrijk uitgangspunt in alles wat ik doe, zowel privé als zakelijk. Ik heb ook graag eerlijke mensen om me heen. Mensen die durven zeggen wat ze wel en niet willen, of wel en niet belangrijk vinden, wel of niet goed vinden.

Niet tevreden? Aarzel geen seconde en vertel er over. Alleen dan kunnen we er iets mee doen. Ik heb eigenlijk nooit moeite gehad met eerlijk zijn. Wel heb ik geleerd in de loop van de jaren nuance aan te brengen of gewoon mijn mond te houden, wanneer er niet direct naar mijn mening word gevraagd.

Maar ik heb nog steeds liever iets te eerlijk, dan niet durven zeggen wat je denkt/vindt/voelt. Dus ga je met mij samenwerken, neem vooral geen blad voor de mond, zal ik ook niet doen.

Eerlijkheid

Eerlijkheid naar elkaar in samenwerkingen vind ik belangrijk en ik zal het ook iedere ondernemer waarmee ik samenwerk adviseren dit als gouden regel te hanteren. Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg, ga ze aan. En ben in die gesprekken vooral eerlijk over de gang van zaken.

Onvrede ontstaat vaak niet omdat er iets niet lukt of anders gaat dan van te voren afgesproken. Onvrede ontstaat vaak door de manier waarop het probleem vervolgens (niet) wordt opgepakt. Lukt iets niet of heb je een grote misser gemaakt? Balen natuurlijk, maar je zult zien dat als je het eerlijke gesprek hierover aangaat met jouw klant of medewerker, de misser je sneller vergeven zal worden dan wanneer je er om heen blijft draaien.

Geloofwaardigheid

Eerlijkheid draagt bij aan de geloofwaardigheid van je merk. Een mooi voorbeeld hier vind ik Tony’s Chocolonely. Eerlijk zijn over je missie, dus ook eerlijk aangeven wanneer je daar nog niet bent. Hun missie is ‘sterven naar 100% slaafvrije’ chocolade. Dit is dus een proces, ze zijn er nog niet. Wanneer ze hier stappen in hebben gezet, communiceren zij hier over. Maar ze zijn er altijd eerlijk over dat ze er nog niet zijn. Dit werkt mijns inziens echt merk-versterkend.

Eerlijkheid als gouden regel binnen jouw bedrijf, ik zou het iedereen willen adviseren. Het maakt dingen makkelijker, iedereen weet waar hij/zij aan toe is en het helpt met het vergroten van de geloofwaardigheid van jouw merk. Een echte merk-versterker wat mij betreft!

Durf jij altijd eerlijk te zijn naar jouw klanten, medewerkers en partners? Nieuwsgierig naar meer achtergrond informatie over mij en mijn werkwijze? Lees het hier!