fbpx

Een merk is als een huis… Zonder stevig fundament valt het om

Bureau MEZpiration

Wellicht is het je al opgevallen toen je de website van Bureau MEZpiration bekeek, er wordt een vergelijking getrokken tussen huizen/bouwen en merken.

En als je Bureau MEZpiration blijft volgen, zal je ontdekken dat dit niet zomaar is. Er zijn veel gelijkenissen tussen merken en huizen.

Fundament

En deze gelijkenis is een hele belangrijke: Zonder stevig fundament vallen huizen om, maar merken ook.

Zonder goede, stevige basis zal het niet lukken jouw merk verder te ontwikkelen, daar te komen waar je voor ogen hebt. Of misschien ben je daar even, maar merk je al snel dat het je niet lukt de groei voort te zetten, lukt het niet klanten aan je te binden, lopen medewerkers weer weg voordat je er erg in hebt.

Essentiële basis

Een stevig fundament is een essentiële basis voor ieder merk. Wat ik hieronder versta? Een duidelijke missie, heldere visie, duidelijk uitgesproken en zichtbare kern- en merkwaarden. Duidelijke doelgroep keuze(s), op welke alles kan worden afgestemd. Een heldere positionering.

Verschillende elementen

Zoals je ziet bestaat een fundament uit een aantal elementen. Sommige van deze elementen zijn aan verandering onderhevig, andere niet. Daarom is het ook super belangrijk je fundament geregeld onder de loep te nemen en aan te scherpen daar waar nodig (denk aan marktwerking, productontwikkeling, concurrentie etc.).

Je hebt bepaalt wat je missie is (waarvoor sta je), jouw visie (waarvoor ga je). De eerste zal eigenlijk over het algemeen hetzelfde blijven. Ditzelfde geldt voor jouw kernwaarden, wellicht valt er eentje af, komt er eentje bij, maar in de kern sta jij waar je voor staat. Dat is het bestaansrecht van jouw merk.

Verder bouwen
Vanuit een stevig fundament kun je gaan bouwen, maar kun je, wanneer je dit fundament goed voor ogen houdt, ook gaan uitbouwen en opbouwen. Er staat een stevige basis die het mogelijk maakt dat jouw merk zich ontwikkelt op een manier die jij voor ogen hebt, die ervoor zorgt dat jij die klanten en medewerkers aantrekt die zich helemaal thuis voelen bij jouw merk en daardoor ook geneigd zullen zijn te blijven. Waardoor je samen verder kunt bouwen.

Bouw sessie

Een stevig fundament van jouw merk zorgt dus voor een ijzersterke basis van waaruit jij jouw merk verder kunt ontwikkelen.

Jouw fundament samen eens goed onder de loep nemen of verstevigen? Vraag nu een bouw sessie aan of kies eerst voor het gratis Tekentafel Gesprek om kennis te maken met Bureau MEZpiration en tot eerste nieuwe inzichten te komen.