fbpx

Commercieel – impact – ondernemen

commercieel impact ondernemen

Commercieel – impact – ondernemen, zijn dit conflicterende woorden of woorden die juist samen moeten gaan als je écht impact wilt maken? Wat mij betreft dat laatste: hoe groter de omzet, hoe groter de impact.

Tony’s in het nieuws

Tony’s Chocolonely haalt met hun keuze voor een samenwerking met Barry Callebaut het nieuws de afgelopen weken. Ze zijn uit een lijst gezet van slaaf-vrije merken.

Impact maken en commerciële keuzes

De scheidslijn is soms dun, tussen impact willen maken en daarin commerciële keuzes maken om dit te kunnen realiseren.
Toch begrijp ik de keuzes volledig, want zonder schaalbaarheid, zonder commerciële kijk, zonder focus op groei in omzet/winst, kun je nog zoveel idealen hebben, kun je een verandering teweeg willen brengen, maar zal deze marginaal blijven.

Keuzes die een beetje schuren

Moet je slimme keuzes maken, goed voor ogen houden welke partners je kiest, absoluut.
Mag dit een beetje schuren, mag je nog niet daar zijn waar je wilt komen, zeker. Als je er van overtuigd bent dat je anderen meekrijgt, dat je de keuzes die je maakt goed kunt verklaren, dan mag het schuren wat mij betreft.

Een verandering teweeg brengen, impact ondernemen, betekent dat je bezig bent met iets wat nu nog niet is wat het moet zijn.

Barry Callebaut heeft toen de samenwerking werd opgetuigd, als ik het goed heb in 2018, al het jaar 2025 genoemd waarin zij slaaf- en kinderarbeid vrij willen werken. Dit lees ik nu opnieuw.

Moet Tony’s hen accountable houden? Zeker! Anders gaat het ten koste van het doel dat zij voor ogen hebben.
Maar de missie van Tony’s komt niet in gevaar door deze samenwerking: samen gaan voor slaaf-vrije chocolade. Dat betekent dus ook dit groter maken dan zij zelf en partners zoeken die met je meegaan in deze missie, zoals ze hebben gedaan met AH en dus ook met Barry Callebaut.

Keuzes verantwoorden

De bonen van Tony’s zijn traceerbaar, zijn slaafvrij, zij hebben hun eigen productielijn, dus naar mijn idee valt hier niets aan af te dingen.
Communicatie is vervolgens key. Waarom maak je als merk de keuzes die je maakt. Welke voordelen/nadelen kleven hieraan en kun je dit verantwoorden naar jezelf, naar je fans, naar je medewerkers en naar andere stakeholders.
Als het antwoord hierop ‘ja’ is, dan zit je nog steeds op de goede weg. (uitleg Tony’s is te lezen op hun site).

Neem belanghebbenden mee op reis

Liever uitgesproken keuzes, commercie combineren met impact, dan een beetje rommelen binnen de marge.

Veel impact ondernemers willen die impact, maar houden zichzelf klein door beperkt marketing budget, door te voorzichtige marges, door teveel bezig te zijn met de visie en niet met de weg daar naar toe.

Die weg daar naar toe mag vragen oproepen, bestaat wellicht uit lastige keuzes, maar als je ze naar jezelf en je achterban kunt verantwoorden, ga er dan vooral voor.

Laat commercie en impact samen gaan. Laat het schuren, laat het af en toe grijs gebied zijn. Sta achter je keuzes, zorg dat je ze kunt verantwoorden, houd je doel voor ogen en neem belanghebbenden mee op reis!

 

 

welke kansen liggen er voor jouw merk?