fbpx

Casus: Een nieuwe klantgroep voor een sterker merk

casus klantgroep

Eenmaal begonnen met ondernemen, verlies je soms het grotere plaatje uit het oog. Dit is waarom ik in samenwerkingen altijd start bij het fundament. Een belangrijk onderdeel hiervan is de (ideale) klant. Is er wellicht een klantgroep bij gekomen die de toekomst heeft? Die beter past bij je bedrijf dan de klanten die je in eerste instantie aantrok? Het is enorm waardevol dit onder de loep te nemen.

Casus

Toen ik bij een van mijn oude werkgevers kwam werken, werd mij gevraagd om dat merk steviger in de markt te zetten, de zichtbaarheid te vergroten en daarmee groei voor de organisatie te realiseren. Om dit te realiseren, ga je met verschillende dingen aan de slag, maar het startpunt voor mij is het fundament.
Met de eigenaren om tafel. Waarom zijn zij ooit begonnen? Wat is hun ultieme doel? Welke stappen willen ze nu zetten? Zelf kijk ik naar de klanten, medewerkers en de omgeving.

Nieuwe doelgroep focus

De grote kans voor deze organisatie bleek te liggen in een verschuiving van doelgroep focus. Deze doelgroep was al onderdeel van hun klantenbestand, maar bood nog heel veel potentie. Door de omvang van deze doelgroep en de ‘pijn’ van deze doelgroep kon perfect worden opgelost door het aanbod van de organisatie.

Zonder de andere klantgroep te vergeten, maar wel met in mijn achterhoofd de wens van de organisatie om zich verder te ontwikkelen en te groeien, ben ik een strategie gaan uitzetten om deze nieuwe doelgroep aan te trekken.
Een strategie uitzetten, betekent niets meer dan bepalen ‘hoe’. Op welke manier, waar en met welk aanbod deze nieuwe doelgroep het best benaderd kan worden.

Ga in gesprek met je klanten

Dit heb ik onder andere gedaan door in gesprek te gaan met bestaande klanten die binnen die doelgroep vielen. Dat is bij mij een automatisme: Vraag wat je klanten vinden/willen. Dit levert je niet alleen heel veel informatie op, je werkt direct aan het vergroten van de betrokkenheid. Het is toch fijn om als klant te weten dat jouw mening er toe doet als het bijvoorbeeld gaat om de dienstverlening van de organisatie?

Grote plaatje

Door het grote plaatje te bekijken, kwam ik een kans tegen; de focus werd verlegd naar een doelgroep met enorme potentie. Toen ik weg ging, bestond het overgrote deel van de klanten van deze organisatie uit deze nieuwe klantgroep. En veel belangrijker nog: Het heeft gezorgd voor stabiliteit in groei en ontwikkeling van de organisatie. De andere klantgroep was er ook nog, maar zij waren hier niet meer afhankelijk van.

Kijk jij geregeld naar de verschillende klantgroepen binnen jouw klantenbestand? Liggen hier mogelijkheden? Nieuwe klantgroepen aantrekken, wil niet zeggen afscheid nemen van oude, maar het zorgt ervoor dat je als organisatie up to date blijft, meegaat met de veranderingen die zich in de omgeving voordoen. Het zorgt ervoor dat je blijft. Het maakt je merk sterker en brengt groei!

Grote plaatje uit het oog verloren of nieuwsgierig naar wat ik zie? Vraag het gratis Tekentafel Gesprek aan, waarin we samen tot de eerste nieuwe inzichten komen.